Tožbo
za ugotovitev očetovstva lahko vloži tisti, ki je priznal otroka za svojega, če
se mati s priznanjem ne strinja. Tožbo za ugotovitev očetovstva za otroka,
rojenega zunaj zakonske zveze, lahko vloži v otrokovem imenu tudi mati, dokler
izvršuje roditeljsko pravico, oziroma otrokov skrbnik, s privolitvijo centra za
socialno delo. Otrok lahko vloži tožbo za ugotovitev očetovstva, ko postane
polnoleten. Kaj pa se zgodi v situaciji, ko ni gotovo, ali je zunajzakonski
partner oče otroka, zato tudi ne želi brez ugotavljanja očetovstva podati
svojega priznanja, na drugi strani pa se mati s priznanjem očeta vnaprej
strinja?
Nedavno smo bili priča primeru, ko je bil domnevni oče pripravljen plačevati
preživnino otroku in z njim imeti stike, a o svojem očetovstvu ni bil
prepričan. Mati namreč očetovstva najprej ni priznala, nato ga je bila
pripravljena priznati. Ker je mati priznavala očetovstvo zunajzakonskemu
partnerju, ki o tem ni bil prepričan, ta tudi ni imel možnosti preveriti, ali
je oče otroka, saj mu Zakon o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (ZZZDR)1 ne
podeljuje aktivne legitimacije.
Po določbi 88. člena ZZZDR lahko oče prizna svojega otroka za
svojega pri centru za socialno delo ali pred matičarjem ali v javni listini ali
v oporoki. Priznanje očetovstva je prostovoljna izjava moškega, da je oče
nezakonskega otroka.2 Pravni učinek priznanja očetovstva je, da
moški, ki je priznal očetovstvo, nima pravice do vložitve tožbe zaradi
ugotovitve ali zaradi izpodbijanja očetovstva po določilih ZZZDR.
Dopustno je samo izpodbijati izjavo o priznanju očetovstva po določbah 94.
člena Obligacijskega zakonika (OZ)3 in
naslednjih, vendar v rokih iz 99. člena OZ.4
Po 90. členu ZZZDR lahko tisti, ki je priznal otroka za
svojega, mati pa se ne strinja s priznanjem, vloži tožbo pri sodišču za
ugotovitev, da je on otrokov oče. Tožbo za ugotovitev očetovstva za otroka,
rojenega zunaj zakonske zveze, lahko vloži v otrokovem imenu mati, dokler
izvršuje roditeljsko pravico, oziroma otrokov skrbnik, s privolitvijo centra za
socialno delo, otrok pa, ko postane polnoleten. ZZZDR pa
ne daje aktivne legitimacije zunajzakonskemu partnerju, če se mati s priznanjem
strinja, vendar pa moški priznanja ne želi podati brez analize DNK, saj ni
gotov, ali je oče.
Če se partnerja ne moreta sporazumno dogovoriti za testiranje DNK (potrebno je
soglasje matere), je treba otroku postaviti kolizijskega skrbnika, to je
skrbnika za poseben primer, ki bo zastopal interese in koristi otroka. V
primerih, ko je med staršema izrazit spor, ko je iz ravnanja staršev v postopku
razvidno, da sama nista več sposobna objektivno oceniti koristi otroka in
ravnata otroku v škodo, je treba v družinskopravnih postopkih otroku postaviti
posebnega zastopnika (409. člen Zakona o pravdnem postopku - ZPP).5
Kolizijskega zastopnika (skrbnika za posebni primer) določi center za socialno
delo, kadar je to potrebno za varstvo pravic in koristi posameznika (211. člen ZZZDR). Po določbi 213. člena ZZZDR se poseben skrbnik postavi mladoletniku,
nad katerim izvršujejo starši roditeljske pravice, v primeru spora med njim in
starši ter v drugih primerih, če so njihove koristi v navzkrižju. ZZZDR v
216. členu izrecno določa, da je postopek za postavitev pod skrbništvo in za
postavitev skrbnika nujen. V praksi je postopek za postavitev kolizijskega
skrbnika otroku, če gre za navzkrižje interesov med starši in otroki,
dolgotrajen. Najprej je treba določiti osebo, ki bo zastopala otrokove koristi,
kar v praksi ni preprosto, saj tudi strokovni delavci na centru za socialno
delo vlogo kolizijskega skrbnika neradi prevzamejo. Nato sledi morebiten
pritožbeni postopek zoper odločbo o imenovanju kolizijskega skrbnika.
V zadevi, ki jo omenjam v uvodu, je center za socialno delo na predlog
zunajzakonskega partnerja, ki je bil podan 9. novembra 2011, postavil
kolizijskega skrbnika 9. februarja 2012, odločba je bila pravnomočna šele po
dveh letih. Do zdaj, kljub številnim pisnim in ustnim urgencam, test DNK še ni
bil opravljen in kolizijski skrbnik še ni vložil tožbe za ugotavljanje
očetovstva.
Zakonodajalec in sodna praksa sta dala prednost pravici otroka, da izve za svoj
izvor in za pravega biološkega očeta, in pravici biološkega očeta, da izvršuje
roditeljsko pravico (54. člen Ustave). Posebno varovanje otrokove koristi s
tem, da se izve, kdo je otrokov oče, in da oče zanj tudi poskrbi v skladu z
določbami ZZZDR ter prevzame svoje obveznosti, je v družbi
splošno znana in sprejeta vrednota.6 Po sodni praksi Evropskega
sodišča za človekove pravice imajo očetje in otroci pravico, da se med njimi
vzpostavi pravna vez. To jim zagotavlja Evropska konvencija o človekovih
pravicah (8. člen EKČP). Zato ni dopustno, da v nekaterih primerih postopek
postavitve kolizijskega skrbnika traja dve leti, pristojni na centru za
socialno delo pa bi morali ukrepati tudi, če kolizijski skrbnik ne sodeluje
aktivno pri ugotavljanju očetovstva. Sklep V
situaciji, ko se mati s priznanjem očetovstva strinja, vendar zunajzakonski
partner priznanja ne želi dati, saj ne ve, ali je oče, je torej treba nujno
postaviti kolizijskega skrbnika, da sproži ustrezen postopek za ugotovitev
očetovstva (z analizo DNK ali z vložitvijo tožbe).
Postopek za postavitev kolizijskega zastopnika spada med nujne postopke in center
za socialno delo mora nemudoma ukreniti vse, kar je potrebno, za varstvo pravic
mladoletnika in njegove koristi. Kolizijski skrbnik bi moral aktivno sodelovati
pri postopku ugotavljanja očetovstva, saj ima otrok pravico izvedeti, kdo je
njegov oče, in imeti z njim stike. Z vidika otrokove koristi na eni strani in
dolžnosti staršev na drugi pa bi bilo morda prav, da bi imel zunajzakonski
partner v opisani situaciji aktivno legitimacijo za vložitev tožbe.
Opombe:
1 Ur.
l. SRS, št. 15/76 in nasl.
2 Sklep
Višjega sodišča v Ljubljani IV Cp 2093/2011 z dne 15. junija 2011.
3 Ur.
l. RS, št. 83/01 in nasl.
4 Sodba
I Cp 904/94 z dne 23. novembra 1994.
5 Ur.
l. RS, št. 26/99 in nasl.
6 Glej sklep Višjega sodišča v Ljubljani IV Cp 3309/2009 z dne 9.
decembra 2009.
Zakon o varstvu kupcev stanovanj in enostanovanjskih stavb (ZVKSES)1 je začel veljati leta 2004 z namenom zaščititi kupce - potrošnike, pred tveganji v zvezi s prodajalčevo izpolnitvijo. Investitorji, ki gradijo za trg z namenom nadaljnje prodaje, pogosto del finančnih virov za financiranje gradnje zagotovijo tako, da sklepajo pogodbe o prodaji posameznih delov (posameznih stanovanj) še pred končanjem gradnje. Kupci pa se zavežejo del kupnine plačati še pred izročitvijo dela stavbe, ki je predmet prodaje. V takem primeru je predmet prodaje bodoča stvar, torej stavba ali del stavbe, ki v času sklenitve prodajne pogodbe še ne obstaja.2 Zato so kupci izpostavljeni različnim tveganjem, ki se nanašajo denimo na investitorjeve finančne (ne)zmožnosti dokončati gradnjo in na tveganja stvarnih napak po izročitvi. ZVKSES varuje kupce pred takimi tveganji s številnimi instituti. Ena od varovalk je kupčeva pravica zadržati pet odstotkov kupnine, če ob primopredaji ugotovi obstoj stvarnih napak. Ali je kupčevo pravno varstvo v pravdnem postopku, v katerem prodajalec zahteva plačilo preostanka kupnine, absolutno? Po drugem odstavku 15. člena ZVKSES ima kupec do odprave napak, ki so bile uveljavljane ob prevzemu nepremičnine, pravico zadržati plačilo petih odstotkov kupnine. Po šestem odstavku tega člena mora kupec plačati zadržani del kupnine v petih delovnih dneh, šteto od dne, ko prodajalec odpravi napake, ki so razlog za zadržanje. Po 20. členu istega zakona mora prodajalec napake, katerih odpravo je kupec ob prevzemu nepremičnine zahteval, odpraviti najpozneje v enem mesecu. Če prodajalec napak v tem roku ne odpravi, lahko kupec: - vztraja pri zahtevku za odpravo napak, - sam odpravi napake na stroške prodajalca ali - zahteva znižanje kupnine. Če kupec uveljavi pravico, da sam odpravi napake na stroške prodajalca ali do znižanja kupnine, ni dolžan plačati dela kupnine, ki ga je zadržal (pet odstotkov), dokler ni dokončno ugotovljena višina stroškov, potrebnih za odpravo napak, oziroma dokler se pogodbeni stranki ne dogovorita za višino znižanja kupnine zaradi neodpravljenih napak. Upoštevaje to zakonsko določbo in določbe Zakona o pravdnem postopku (ZPP)3 o stroških postopka, se zastavi vprašanje, kdo nosi stroške sodnega postopka, če prodajalec kupca toži za plačilo petih odstotkov kupnine, v sodnem postopku pa se ugotovi, da je vrednost napak (bistveno) manjša od zadržanih petih odstotkov. Pri nakupu nepremičnin kupci vse pogosteje uveljavljajo napake (denimo površno pobeljene stene ali slabo položene ploščice ali parket, odpadanje ometa). V primeru obstoja napak je teh navadno v stanovanju več. Kupec ima pravico izbire jamčevalnih zahtevkov. Ko enega od njih izbere, ne more več spremeniti svoje izbire, potem ko je prodajalca obvestil o izbiri jamčevalnega zahtevka. Od izbire dalje se šteje, da je bila obveznost že od začetka enostavna in da je njen predmet izbrana stvar.4 Kupec običajno kot jamčevalni zahtevek izbere odpravo napak ali znižanje kupnine. Če prodajalec v celoti ne odpravi napake oziroma v primernem znesku ne zmanjša kupnine, mu kupec še vedno ni dolžan plačati zadržanih petih odstotkov kupnine, saj ima pravico kupnino zadržati, dokler ta ni v celoti in profesionalno odpravljena oziroma sorazmerno znižana.5 Problem nastane, ko prodajalec vztraja pri izročitvi zadržanega dela kupnine z razlago, da je napaka bila odpravljena oziroma da je kupnina bila primerno znižana in da torej ni upravičenega razloga za zadržanje dela kupnine, s čimer se kupec ne strinja. Če prodajalec v tem primeru proti kupcu vloži tožbo z dajatvenim tožbenim zahtevkom po plačilu preostalega dela kupnine (petih odstotkov), je kupec v zelo nehvaležnem položaju. Stranka, ki nosi breme dokazovanja,6 mora sodišču predlagati izvedbo dokaza s postavitvijo izvedenca gradbene stroke, da kot strokovnjak poda izvedensko mnenje o tem, ali ima stanovanje napako, na katero opozarja kupec, ali je bila napaka v celoti in profesionalno odpravljena oziroma kupnina znižana sorazmerno napakam. Za izdelavo izvedenskega mnenja gradbene stroke je treba založiti predujem, ki je običajno zelo visok in znaša približno 1.000 evrov.7 Tem stroškom je treba prišteti še strošek odvetniškega zastopanja ene in druge stranke. Če se v dokaznem postopku ugotovi, da napake sicer obstajajo, vendar so stroški odprave oziroma znižanja kupnine neznatne vrednosti glede na v postopku zahtevani znesek (pet odstotkov zadržane kupnine), se zastavi vprašanje pravnega varstva, ki ga ima kupec, kljub določbi 15. člena ZVKSES. Če denimo izvedenec ugotovi obstoj napak in znižanje kupnine za 2.000 evrov, celotna vrednost spornega predmeta pa znaša denimo 6.000 evrov (pet odstotkov kupnine), pomeni, da je v postopku skoraj v celoti uspel prodajalec (za 4.000 evrov). To ima za kupca neugodne posledice. Čeprav kupec po tretjem odstavku 20. člena ZVKSES prodajalcu ni dolžan plačati dela kupnine, ki ga je zadržal (pet odstotkov), dokler ni dokončno ugotovljena višina stroškov, potrebnih za odpravo napak, oziroma dokler se pogodbeni stranki ne dogovorita za višino znižanja kupnine zaradi neodpravljenih napak, sodišče upošteva 154. člen ZPP, ki določa pravilo o plačilu stroškov v skladu s sorazmernim uspehom v postopku. V tej situaciji nosi tako kupec pretežni del vseh stroškov pravdnega postopka (kupčev uspeh je le 33,3-odstoten). Kupci so običajno z določilom v kupoprodajni pogodbi seznanjeni s svojo pravico zadržati pet odstotkov kupnine v primeru obstoja napak. Ker gre večinoma za prava nevešče stranke, pa niso seznanjeni z določbami ZPP, da bodo morali v primeru morebitnega sodnega postopka proti njim in pretežnega neuspeha v postopku kriti velik del sodnih stroškov. Zaradi pravnega varstva kupcev bi bilo smotrno določbo drugega odstavka 15. člena ZVKSES opredeliti tako, da bi imel kupec pravico zadržati do pet odstotkov kupnine - tj. v znesku, ki ustreza vrednosti ugotovljenih napak in pomeni strošek, ki bi ga oziroma ga bo imel kupec z odpravo te napake (odvisno od izbire jamčevalnega zahtevka). Za oceno vrednosti ugotovljenih napak bi bilo najbolje, da kupec angažira strokovnjaka, ki bo vrednost ugotovljenih napak najbolj profesionalno ocenil. Tako bo kupec zadržal kupnino v višini ocenjenih napak, v preostalem delu pa bo prodajalcu plačal kupnino. Z logičnega in življenjskega vidika je namreč kupec upravičen zadržati kupnino le v takem obsegu, nad to višino pa kupec kupnino neupravičeno zadržuje, zato tudi v sodnem postopku v tem delu (nad ocenjeno vrednostjo napak) stroškovno propade. Sklep ZVKSES je namenjen varstvu kupcev stanovanj, ki so (znaten) del kupnine plačali še pred izročitvijo dela stavbe, ki je predmet prodaje. Zaradi tveganj, ki pri tem nastanejo na strani kupca, je ZVKSES med drugim kot varovalko v 15. členu določil pravico kupca, da zadrži pet odstotkov kupnine do odprave napak oziroma uveljavi druge jamčevalne zahtevke. S to zakonsko določbo ZVKSES so kupci enako zavedeni, saj so prepričani, da jih zato ne morejo doleteti neugodne posledice, kar večinoma ne drži. Zaradi pravnega varstva kupca, da v morebitnem sodnem postopku zoper njega (s strani prodajalca kot tožnika) stroškovno ne propade, bi moral biti 15. člen ZVKSES opredeljen tako, da bi določal pravico kupca zadržati do pet odstotkov kupnine, tj. v znesku, ki ustreza višini vrednosti ugotovljenih napak. Ko je kupec kot toženec seznanjen s sodnimi stroški, ki ga bodo zadeli, če je vrednost napak bistveno manjša od zadržanega dela kupnine, pride v dilemo, ali se spustiti v spor ali prodajalcu (tožniku) preprosto plačati preostali znesek kupnine. Če namreč prodajalec v pretežnem delu uspe s tožbenim zahtevkom, pride v položaj, ko se kupcu, kljub temu da mu zakon določa pravico zadržati pet odstotkov kupnine, pravdanje "ne splača", ker bo znesek, za katerega mu bo sodišče morda zmanjšalo kupnino, plačal za stroške pravdnega postopka. Zato imajo po veljavni ureditvi v takih pravnih primerih škarje in platno v rokah prodajalci, ki se svojega boljšega položaja običajno zavedajo. Zato je v sodnem postopku pogosto od njihove volje odvisno, ali bodo s kupcem poskušali mirno rešiti spor s sklenitvijo sodne poravnave in tako primerno zmanjšali kupnino po načelu vestnosti in poštenja med udeleženci v obligacijskem razmerju ali pa bodo svoj prevladujoči položaj izrabili z nadaljevanjem pravdnega postopka.8 Opombe: 1 Ur. l. RS, št. 18/04. 2 Predlog Zakona o varstvu kupcev stanovanj in enostanovanjskih stavb, Poročevalec Državnega zbora, 13. november 2003, št. 93. 3 Ur. l. RS, št. 26/99 in nasl. 4 Člen 385 Obligacijskega zakonika (OZ, Ur. l. RS, št. 83/01 in nasl.). 5 Člen 15 ZVKSES v zvezi z drugim odstavkom 6. člena OZ, po katerem morajo udeleženci v obligacijskih razmerjih pri izpolnjevanju obveznosti iz svoje poklicne dejavnosti ravnati z večjo skrbnostjo, po pravilih stroke in po običajih (skrbnost dobrega strokovnjaka). 6 Po 215. členu ZPP sodišče sklepa o obstoju posameznega dejstva na podlagi pravila o dokaznem bremenu, če na podlagi izvedenih dokazov ne more zanesljivo ugotoviti kakega dejstva. V skladu s tem mora torej kupec dokazati, da obstajajo napake, prodajalec pa, da so bile odpravljene oziroma kupnina sorazmerno znižana. 7 Predujem založi stranka, na kateri je breme dokazovanja (primerjaj z 212. členom v zvezi s 153. členom ZPP). 8 Primerjaj 5. člen v zvezi s 7. členom OZ.
Z
zakonom o brezplačni pravni pomoči (ZBPP)1 se uresničujejo
ustavne pravice, kot so načelo pravne in socialne države, načelo enakosti pred
zakonom, pravica do sodnega varstva in pravica do pravnega sredstva. Brezplačno
pravno pomoč izvajajo odvetniki oziroma odvetniške družbe, ki imajo po 40.
členu ZBPP dolžnost v osmih dneh po opravljeni storitvi pravne pomoči napotnico
vrniti. Nepotrebna gramatikalna razlaga te določbe, da je treba napotnico
vrniti zmeraj po koncu posameznega obsega pravne pomoči, torej ne takrat, ko je
s strani izvajalca brezplačne pravne pomoči opravljeno končno dejanje v
postopku, je za izvajalce brezplačne pravne pomoči administrativna ovira in jih
odvrača od dajanja pravne pomoči.
Po
ZBPP je lahko upravičencu za brezplačno pravno pomoč (BPP) odobrenih več oblik
pravne pomoči.2 Po 25. členu istega zakona BPP izvajajo odvetniki, ki so
po zakonu, ki ureja odvetništvo, vpisani v imenik odvetnikov, in odvetniške
družbe, ustanovljene po zakonu, ki ureja odvetništvo, ter notarji v zadevah, ki
jih opravljajo po zakonu, ki ureja notariat.
Po 40. členu ZBPP je dolžan izvajalec BPP napotnico v osmih dneh po končanju
storitve pravne pomoči predložiti strokovni službi za BPP, sicer ni upravičen
do plačila. Določba 40. člena ZBPP tako jasno določa izvajalcem pravne
pomoči (odvetnikom oziroma notarjem) rok, v katerem morajo predložiti
napotnico, in časovni trenutek, od katerega ta rok teče - to je od dneva, ko je
končana pravna pomoč, za katero je bila upravičencu dodeljena BPP. Upravno
sodišče RS je v eni od sodnih odločb3 zavzelo stališče, da
osemdnevni rok ne teče od takrat, ko je s strani izvajalca BPP opravljeno
končno dejanje v postopku, za katero je bila izdana BPP (denimo od zadnjega
naroka, če je BPP dodeljena za pravno svetovanje in zastopanje na prvi stopnji),
ampak od končanja posameznega obsega pravne pomoči. Če gre za dve obliki pravne
pomoči (pravno svetovanje in zastopanje na prvi stopnji in oprostitev plačila
stroškov postopka), gre torej za dve opravljeni storitvi in od vsake opravljene
storitve posebej teče osemdnevni rok. Zato mora v skladu s stališčem sodišča
izvajalec BPP (odvetnik) napotnico z vsemi prilogami vrniti v osmih dneh od
dneva, ko prejme sklep, s katerim sodišče med postopkom odloči o nastalih
stroških postopka (denimo sklep o odmeri izvedenine izvedencu ali pričnine
priči). Ali je taka gramatikalna razlaga 40. člena ZBPP upravičena in
kako vpliva na izvajanje BPP?
Glede na to, da zakon jasno določa, da so izvajalci BPP izključno odvetniki
oziroma notarji, ne more biti dvoma, da izvajalec BPP ni izvedenec, postavljen
v postopku za izdelavo izvedenskega mnenja, in tudi ne priča, zaslišana za
dokazovanje določenih dejstev. Nagrada za izdelavo izvedenskega mnenja ali
pričnina priči res spadata med stroške postopka (druga oblika BPP), vendar je
bistveno, da po zakonu osemdnevni rok teče od dneva, ko izvajalec opravi pravno
pomoč, ki je upravičencu dodeljena.
Problem take široke razlage 40. člena ZBPP, kot jo je Upravno sodišče
zavzelo v sodni odločbi, se pokaže v praksi izvajalcev BPP. Ti morajo med
postopkom poleg raznih procesnih rokov, na katere so vezani s strani sodišča,
paziti še na osemdnevni rok, da torej pravočasno priglasijo sprotne stroške
postopka (posebej stroške pričnine, posebej stroške izvedencev, saj je včasih
potreba po izdelavi izvedenskih mnenj z različnih področij, itd.).
Zaradi take gramatikalne razlage imajo izvajalci BPP veliko administrativnih
opravkov, ki po nepotrebnem ovirajo njihovo delo. Tako mora izvajalec BPP za
vsak nastali strošek posebej (o katerem je sodišče odločilo s sklepom)
izpolniti napotnico, napraviti stroškovnik in čakati na prejem nove napotnice,
ki jo bo vnovič treba izpolniti v osmih dneh od prejema sklepa, s katerim bo
sodišče odločilo o naslednjem nastalem strošku postopka. Glede na to, da so postavke
opravljenih storitev BPP v odvetniški tarifi določene izjemno nizko (kar je
tudi sprejemljivo, da se čezmerno ne obremeni državnega proračuna) in da BPP
služi predvsem uresničevanju načela pravne in socialne države, menim, da taka
razlaga zakona s strani sodišča ni utemeljena.
BPP pripomore k temu, da je osebam kljub pomanjkanju finančnih sredstev
omogočeno sodno varstvo. Nesprejemljivo bi namreč bilo, da bi se tisti, ki
nimajo zadostnih finančnih sredstev, odpovedali obrambi svojih pravic zato, ker
ne bi bili zmožni plačati stroškov za pravno pomoč oziroma stroškov postopka.
Zato mora imeti vsakdo možnost, da poskusi pred neodvisnim razsodnikom dokazati
svojo pravico. Tudi izvajalci BPP se zavedajo, da je za posameznika lahko vsak
primer pomemben, in prav s tega vidika tudi izvajajo BPP, saj zgolj od
izvajanja BPP glede na obstoječo odvetniško tarifo nimajo večjih finančnih
koristi. Zato bi jim morali biti državni organi (oziroma zakonodaja) naklonjeni
in jih ne bi smeli obremenjevati z administrativnimi ovirami, saj te ovire
izvajalce odvračajo od (uspešnega) izvajanja BPP. Sklep
Člen 39 ZBPP določa, da lahko organ za BPP izda tudi
več napotnic, če je odobrenih več oblik pravnih pomoči, za vsako obliko
posebej. Vendar pa izvajalci BPP s strani strokovnih služb BPP v praksi
prejmejo le eno napotnico, čeprav bi jih po zgoraj opisani razlagi potrebovali
več. To je tudi razumljivo, saj vnaprej ni mogoče ugotoviti, ali in kateri
stroški bodo nastali v postopku. Morda bo strošek eden, verjetno jih bo več.
Stroški nastajajo ves čas postopka, ki lahko traja tudi po več let. Zakonske
določbe je treba razlagati šele, če niso jasne. Zato razlaga 40. člena ZBPP ni
potrebna, saj je določba jasno zapisana in je pravilno, da jo beremo tako, kot
se glasi. Če pa se razlaga, naj se upošteva, da izvajanje BPP med drugim pomeni
tudi uresničevanje načela enakosti pred zakonom, ki se bo v praksi uresničilo
le, če bo sistem izvajanja BPP do izvajalcev prijazen.
Opombe:
1 Ur.
l. RS, št. 48/01 in nasl.
2 Po 26. členu ZBPP se brezplačna pravna pomoč lahko dodeli
za pravno svetovanje, ki presega prvi pravni nasvet, za sestavo, overitev in
potrditev listin o pravnih razmerjih, dejstvih in izjavah; za pravno svetovanje
in zastopanje za sklenitev izvensodne poravnave; za pravno svetovanje in
zastopanje v postopku pred sodišči na prvi in drugi stopnji; za pravno
svetovanje in zastopanje v zvezi z izrednimi pravnimi sredstvi; za pravno
svetovanje in zastopanje v zvezi z ustavno pritožbo; za pravno svetovanje in
zastopanje pred mednarodnimi sodišči; za pravno svetovanje in zastopanje pri
vložitvi pobude za oceno ustavnosti; kot oprostitev plačila stroškov sodnega
postopka.
3 Upravno sodišče RS, opr. št. I U 110/2011-13 z dne 22. marca 2011.
Po Uredbi o cestninskih cestah in cestnini1 je mogoče v nekaterih primerih z vlogo zahtevati izdajo nadomestne vinjete ali povračilo vrednosti za nakup nove. Veliko nevšečnosti pa cestninskim zavezancem povzroča 15. člen te uredbe, po kateri mora cestninski zavezanec vlogi za izdajo nadomestne vinjete ali povračilu vrednosti za nakup nove priložiti še odstranjeno vinjeto. Zaostritev prihaja tudi s strani Družbe za avtoceste RS (Dars) oziroma Ministrstva za promet, ki je avtomehaničnim servisom posredovalo navodilo, v skladu s katerim lahko servisi kot pooblaščenci cestninskih zavezancev nadomestno vinjeto zahtevajo le, če vlogi priložijo upravno overjeno pooblastilo za zastopanje. Izdajo nadomestne vinjete ureja navedena uredba. Cestninski zavezanec lahko od upravljavca2 zahteva, da mu izda novo (nadomestno) vinjeto za isto obdobje, za katero je veljala izdana in prej nameščena vinjeta: - če je bilo vetrobransko steklo, na katero je bila nameščena vinjeta, uničeno ali zamenjano; - če je del enoslednega vozila, na katerem je bila nameščena vinjeta, uničen ali zamenjan; - če je bilo vozilo odjavljeno in izbrisano iz evidence registriranih vozil; - če je bilo vozilo, vetrobransko steklo ali del enoslednega vozila zamenjan v garancijskem roku. Vlogi za izdajo nadomestne vinjete je treba priložiti dokazila, ki so odvisna od razloga uničenja. V primeru menjave vetrobranskega stekla je treba vlogi priložiti še kopijo računa za zamenjavo vetrobranskega stekla, ki ga je izdala delavnica, v kateri je bilo popravilo opravljeno. V primeru izbrisa vozila iz evidence registriranih vozil pa je treba vlogi priložiti podatek o odjavi in izbrisu vozila iz evidence registriranih vozil (upravljavec cestninskih cest ga lahko pridobi tudi po uradni dolžnosti). V vseh primerih je treba vlogi priložiti še odstranjeno vinjeto, na kateri mora biti, razen na letni vinjeti, poleg obdobja razviden tudi rok njene veljavnosti. V nasprotnem primeru je treba priložiti še račun o njenem nakupu. Cestninski zavezanec pa lahko sam kupi novo (nadomestno) vinjeto in zahteva povračilo vrednosti.3 Vlogo za izdajo nadomestne vinjete ali za povračilo za nakup nove mora cestninski zavezanec vložiti najpozneje v petnajstih dneh od izpolnitve pogojev za uveljavljanje upravičenj. Veliko nevšečnosti cestninskim zavezancem povzroča tudi 15. člen uredbe, v skladu s katerim je treba vlogi za pridobitev nadomestne vinjete ali povračilu vrednosti za nakup nove priložiti "staro" vinjeto. Vinjeta se namreč močno prilepi na vetrobransko steklo, zato jo je težko odstraniti tako, da na njej ostane razviden poleg obdobja tudi rok njene veljavnosti. Ker uredba to zahteva, se pogosto zgodi, da cestninski zavezanec priloži vlogi kar del vetrobranskega stekla, na katerem je bila nameščena vinjeta. Številni vozniki se sprašujejo, ali res ni mogoče postopka pridobitve nadomestne vinjete poenostaviti. Ena od možnosti bi denimo lahko bila sklenitev pogodbe med Darsom in zavarovalnicami, ki bi voznikom zamenjavo vinjete omogočile že ob prijavi škode. Tako možnost pa pri Ministrstvu za promet izključujejo zaradi morebitnih goljufij in zlorab, ki bi se jim težko izognili, če bi bilo mogoče nadomestno vinjeto pridobiti pri različnih organih. Evidence namreč med seboj niso povezane. Zato ostaja v veljavi, da je le Dars pristojen organ za izdajo nadomestne vinjete, saj bi bilo treba za drugačno ureditev vzpostaviti ustrezno informacijsko tehnološko infrastrukturo, kar pa je zelo velik strošek.4 V praksi se pogosto dogaja, da kar avtomehanični servisi nabavijo nadomestne vinjete za svoje stranke. Ti kupijo sveženj vinjet in jih nato namestijo na zamenjano avtomobilsko vetrobransko steklo, potem pa od Darsa v imenu stranke uveljavljajo pravico do povrnitve vrednosti kupljene vinjete (vlogi priložijo tudi "staro" vinjeto). Taka praksa se je do zdaj izkazala za zelo učinkovito tako za avtomehanične delavnice kot tudi za njihove stranke, ki jim ni bilo treba skrbeti za pridobitev nadomestne vinjete, saj je postopek v celoti izpeljala avtomehanična delavnica kot njen pooblaščenec. Zapletlo pa se je z navodilom Darsa, ki so ga prejeli avtomehanični servisi. V skladu z navodilom lahko izdajo nadomestne vinjete oziroma povrnitev njene vrednosti uveljavljajo pooblaščenci cestninskih zavezancev le, če vlogi za izdajo nadomestne vinjete predložijo upravno overjeno pooblastilo. Vprašanje je, ali navodilo Darsa temelji na veljavni zakonski podlagi. Uredba sicer ne opredeljuje izraza "cestninski zavezanec",5 po njenem splošnem pregledu pa lahko ugotovimo, da je cestninski zavezanec oseba, ki uporablja državne javne ceste, v zameno za to pa mora plačati nadomestilo upravljavcu. Po Zakonu o splošnem upravnem postopku (ZUP)6 lahko vsaka stranka svoje upravičenje prenese na pooblaščenca, pri čemer ima dejanje v postopku, ki ga je opravil pooblaščenec, enak pravni učinek, kot če bi ga stranka opravila sama.7 Pooblastilo v upravnem postopku je lahko dano pisno ali ustno na zapisnik. Če je pooblastilo v obliki zasebne listine in nastane dvom o njegovi pristnosti, sme upravni organ naložiti, da pooblaščenec predloži overjeno pooblastilo.8 Na podlagi teh določil se izkaže, da navodilo Darsa, naj se predloži upravno overjeno pooblastilo, ni v duhu zakonske ureditve. V tem primeru namreč že vnaprej poudarjamo dvom v pristnost pooblastila, kar pa ni namen zakona, ki v 56. členu ZUP določa, da lahko pristojen organ zahteva (upravno) overjeno pooblastilo le, če nastane dvom o njegovi pristnosti. Poleg tega to navodilo avtomehaničnim serviserjem in njihovim strankam povzroča novo administrativno oviro za preprostejšo pot pri uveljavljanju pravice za pridobitev nadomestne vinjete. Zaradi takega (strogega) navodila po upravni overitvi pooblastila je verjetno pričakovati, da bo zanimanje za dozdajšnji postopek zamenjave vinjet manjši. Zato je v praksi vprašanje, kaj storiti z neporabljenimi vinjetami, ki so jih avtomehanični servisi kupili kot nadomestne vinjete za svoje stranke, in kdo bo serviserjem povrnil nastalo materialno škodo. Sklep Nadomestno vinjeto oziroma povrnitev vrednosti za nakup nove je v nekaterih primerih ob predložitvi ustrezne dokumentacije mogoče z vlogo uveljavljati pri upravljavcu. Čeprav je morda zahteva v 15. členu uredbe po predložitvi "stare" vinjete pretirana, je taka ureditev najverjetneje res potrebna, da bi se izognili prevaram, zaradi katerih bi bila oškodovana država. Lahko pa se strinjamo, da je navodilo Darsa vprašljivo, saj ni v skladu z zakonsko ureditvijo, ki zahteva upravno overjeno pooblastilo šele v primeru dvoma v njegovo pristnost. Poleg tega je navodilo preveč togo, kar bodo občutili tako avtomehanični serviserji (ki jim je bilo navodilo posredovano) kot tudi njihove stranke, ki jim tako ravnanje nalaga dodatne poti in stroške. Menim, da bi pisno pooblastilo (kot do zdaj) povsem zadoščalo. Kot oblika povračila za nastalo materialno škodo avtomehaničnim delavnicam za neporabljene vinjete pa bi bilo najbolje, da bi jih serviserji lahko vrnili, Dars pa bi jim povrnil njihovo vrednost. Opombe: 1 Ur. l. RS, št. 62/2008 in nasl. 2 S pojmom upravljavec je v skladu z uredbo mišljena pravna oseba, ki v skladu z Zakonom o družbi za avtoceste v RS (ZDARS, Ur. l. RS, št. 57/1993 in nasl.) upravlja določene cestninske ceste. 3 V tem primeru mora cestninski zavezanec poleg vseh dokazil priložiti še kupon in račun o nakupu nove (nadomestne) letne ali polletne vinjete. Za polletno vinjeto, za katero je ob njenem nakupu cestninski zavezanec določil novo obdobje veljavnosti, je upravičen do sorazmernega vračila vrednosti za čas do izteka veljavnosti nadomeščene oziroma uničene vinjete. 4 Selan, I.: Do nadomestne vinjete s kosom vetrobranskega stekla, Večer na spletu, 24. februar 2010, www.vecer.com (21. 10. 2010). 5 Opredelitve ne vsebujeta niti Zakon o javnih cestah niti Zakon o varnosti cestnega prometa, ki se v skladu z uredbo smiselno uporabljata (drugi odstavek 2. člena uredbe). 6 Ur. l. RS, št. 80/99 in nasl. 7 Drugi odstavek 53. člena ZUP. 8 Člen 55 v zvezi s 56. členom ZUP.
Nedavno je prišlo med občino in lastnikom zemljišča do stvarnopravnega spora glede obstoja služnosti po zemljišču v zasebni lasti v korist občine. Zemljišče v naravi je dvorišče ob stanovanjski hiši. Pred šestimi leti je z dovoljenjem prejšnjega lastnika po tem dvorišču potekala pot, ki so jo uporabljali vsi občani (tudi za vožnjo z avtomobili). Med sodnim postopkom pa je lastnik zemljišča presenečeno ugotovil, da je občina njegovo zemljišče z odlokom kategorizirala v občinsko cesto. Kakšna je torej pravica občine, da s svojim oblastnim aktom enostransko poseže v zasebno zemljišče, ter v katerih primerih in na kakšen način sme to storiti? Pojem javnih cest ureja 3. člen Zakona o cestah (ZCes-1).1 Javne ceste so prometne površine, ki so splošnega pomena za promet in jih lahko vsakdo prosto uporablja na način in pod pogoji, določenimi s predpisi, ki urejajo ceste, in pravili cestnega prometa. V prvem odstavku 39. člena ZCes-1 je določeno, da so javne ceste državne in občinske. Na podlagi drugega odstavka 39. člena ZCes-1 so državne ceste v lasti Republike Slovenije, občinske ceste pa v lasti občin. Vsaka občina določi občinske ceste po njihovih kategorijah in namenu uporabe glede na vrsto cestnega prometa, ki ga prevzemajo. Odlok sprejme občinski svet. Ureditev lokalnih cest je nujna, saj morajo občani imeti dostop do infrastrukturnih objektov in do svojih domov. Zato je tudi povsem razumljivo, da občina mora pridobiti zemljišče, ki ga nujno potrebuje za občinsko cesto (bodisi lokalno cesto bodisi javno pot). Vprašanje pa je, kako občine pridobijo zasebno zemljišče, da postane javno dobro, torej za namen graditve ali ureditve že obstoječe ceste kot občinske ceste. Pogosto se namreč zgodi, da občinski organi zasebno zemljišče s sprejemom odloka občine kategorizirajo v občinsko cesto, pri čemer lastnik zasebnega zemljišča o tem sploh ni obveščen. Tako se zgodi, da je lastninska pravica tega zemljišča, po katerem poteka občinska cesta, še vedno v zasebni lasti, čeprav je zemljišče (ki je v naravi cesta) z odlokom razglašeno za občinsko cesto, torej za zemljišče v javno dobro. Še več, zgodi se, da se občinski organi na ta odlok sklicujejo v sodnem postopku, v katerem je lastnik zasebnega zemljišča komaj prvič seznanjen, da je njegovo zemljišče kategorizirano kot občinska cesta (lokalna cesta ali javna pot). Menim, da je tak občinski odlok nezakonit. Občina lastniku zasebnega zemljišča pri sklicevanju na nezakoniti odlok namreč jemlje pravico do prostega razpolaganja z lastninsko pravico, čeprav je lastninska pravica najmočnejša stvarna pravica.2 Občina si z nezakonitim odlokom jemlje pravico narekovati lastniku zasebnega zemljišča, kaj mora v zvezi s to cesto storiti ali opustiti, z argumentacijo, da gre po odloku za zemljišče v javno korist (ne pa tudi po podatkih v zemljiški knjigi). Ko lastnik zasebnega zemljišča spozna, da je njegovo zemljišče po odloku javno dobro, mu ne preostane drugega, kot da vloži oceno ustavnosti in zakonitosti nezakonitega odloka na Ustavno sodišče RS. Postopki na Ustavnem sodišču so dolgotrajni, lastnik zasebnega zemljišča pa se med sodnim postopkom lahko sklicuje le na to, da sodišča niso vezana na občinske predpise, saj so po Ustavi RS vezana le na Ustavo in zakon.3 Pa vendarle je v enem od primerov sodišče prve stopnje odločilo, da bo nezakoniti odlok, za katerega je lastnik zasebnega zemljišča izvedel šele med sodnim postopkom, upoštevalo pri odločanju o zadevi, saj Ustavno sodišče (še) ni razveljavilo odloka občine. Kako daleč torej sega veljavnost nezakonitih občinskih odlokov in posegov v lastninsko pravico posameznikov? Ali je z vidika pravne varnosti res upravičeno brez zadržkov tolerirati nezakoniti občinski odlok (ki posega v zasebno lastnino), če ocenimo, da določen kraj pač potrebuje občinsko cesto - ne glede na nezakonito izveden postopek? Prevelika toleranca do tako izvedenega nezakonitega postopka privede do situacije, ko se zemljišče zasebnika "čez noč" prekvalificira v javno dobro, in na tej podlagi do pravice občine, da (formalno še vedno) lastniku zemljišča narekuje zapovedi in prepovedi na njegovem zemljišču, čeprav z občino ni v nobenem pogodbenem odnosu. Ustavno sodišče je v preteklih letih v številnih zadevah, v katerih so lastniki zasebnih zemljišč izpodbijali občinski predpis o kategorizaciji svojega zasebnega zemljišča v javno cesto, sprejelo vsebinsko enake odločitve in ponovilo stališče, da so takšni predpisi v neskladju z Ustavo. Če občina določeno zemljišče potrebuje za javno pot (lokalno cesto), mora z lastnikom zemljišča skleniti pravni posel za pridobitev zemljišč v javno korist ali pa mora lastnika zemljišča razlastiti po postopku, kot ga določa zakon.4 Ustavno sodišče je v teh zadevah več let izdajalo ugotovitvene odločbe in določalo način izvršitve, po katerem so morale občine ugotovljeno neskladje odpraviti tako, da so v določenem roku z lastniki zemljišč sklenile pravni posel za pridobitev zemljišč oziroma v istem roku začele razlastitveni postopek ali v skladu z zakonom izpeljale postopek za ukinitev javne ceste.5 Zaradi pomena javnih cest za življenje v skupnosti je Ustavno sodišče ob tehtanju javne koristi in poseganja v lastninsko pravico dajalo prednost javni koristi. Kljub številnim identičnim odločitvam je vedno več posameznikov vlagalo pobude za začetek postopkov za oceno ustavnosti in zakonitosti občinskih predpisov o kategorizaciji javnih cest. Ustavno sodišče je v odločbi U-I-195/08 z dne 9. julija 2009 poudarilo pomen spoštovanja svojih odločitev in opozorilo, da bi številne vsebinsko enake odločitve, ki se nanašajo na občinske predpise o kategorizaciji javnih cest, ter jasna ustavnopravna stališča v pravni državi narekovala, naj občine same odpravijo protiustavne predpise o kategorizaciji javnih cest. Zaradi jasnih ustavnih in zakonskih obveznosti občin v zvezi s kategorizacijo javnih cest ter zaradi učinkovitejšega varstva lastninske pravice je Ustavno sodišče v odločbi U-I-208/10 z dne 20. januarja 2011 spremenilo način odločanja in izpodbijani občinski predpis o kategorizaciji javnih cest razveljavilo z odložnim rokom enega leta. V naslednji odločbi v zadevi U-I-270/09 z dne 10. marca 2011 je odložni rok skrajšalo na šest mesecev. Pri naslednjih odločitvah je občinske predpise o kategorizaciji javnih cest razveljavilo brez odložnega roka.6 Čeprav je Ustavno sodišče do začetka leta 2013 razveljavilo več kot 30 določb navedenih predpisov, se še vedno dogaja, da nekatere občine protipravno kategorizirajo javne ceste in na nezakonit način posegajo v zemljišča v zasebni lasti. Sklep Pravno nevzdržna je situacija, če občinski organi določeno zemljišče z odlokom kategorizirajo kot občinsko cesto, medtem ko je v zemljiški knjigi to isto zemljišče v zasebni lasti. Če občina določeno zemljišče potrebuje za namen občinske ceste, mora postopek kategorizacije izpeljati pravilno in zakonito, kot je to že večkrat poudarilo Ustavno sodišče. Na spletni strani Ministrstva za javno upravo7 je zapisano, da je lokalna samouprava ustavna institucija in pomeni zagotovitev decentralizirane oblasti ljudstva, ki jo prebivalci Slovenije uresničujejo v samoupravnih lokalnih skupnostih, v občinah. Temeljno načelo organizacije lokalne samouprave je načelo samoorganiziranja, s katerim sta opredeljeni pravica in obveznost občinskih organov, da ob upoštevanju zakonske okvirne ureditve s svojimi predpisi urejajo organizacijo delovanja samoupravnih lokalnih skupnosti primerno krajevnim razmeram. Od občinskih organov, predvsem od občinskega sveta, ki je najvišji organ odločanja o zadevah v okviru pravic in dolžnosti občine8 in katerega člane izvolijo občani,9 torej utemeljeno pričakujemo, da delo opravljajo zakonito ter v korist in v interesu vseh lokalnih prebivalcev. Na žalost pa še vedno obstajajo posegi v zasebno lastnino lokalnega prebivalca z nezakonitim postopanjem občine, kot je opisano v tem članku, in s tem nastane pravno nevzdržen odnos med dejstvi, kot izhajajo iz zemljiške knjige (zemljišče v zasebni Opombe: 1 Ur. l. RS, št. 109/10 in nasl. 2 Tako 37. člen SPZ določa, da je lastninska pravica pravica imeti stvar v posesti, jo uporabljati in uživati na najobsežnejši način ter z njo razpolagati. Omejitve uporabe, uživanja in razpolaganja lahko določi samo zakon. 3 Kot določa 125. člen Ustave RS, da so sodniki pri opravljanju sodniške funkcije neodvisni. Vezani so na Ustavo in zakon. 4 Ustava v 69. členu določa, da je razlastitev (odvzem ali omejitev lastninske pravice v javno korist) mogoča le proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini in pod pogoji, ki jih določa zakon. 5 Na primer odločba Ustavnega sodišča v zadevi U-I-129/03 z dne 17. februarja 2005 in odločba Ustavnega sodišča v zadevi U-I-335/05 z dne 10. oktobra 2007. 6 Odločba Ustavnega sodišča RS v zadevi U-I-289/12 z dne 24. januarja 2013 in številne druge. 7 http://www.mju.gov.si/si/lokalna_samouprava/o_lokalni_samoupravi/ . 8 Glej 29. člen Zakona o lokalni samoupravi (ZLS), Ur. l. RS, št. 72/93 in nasl. 9 Glej 9. člen Zakona o lokalnih volitvah (ZLV), Ur. l. RS, št. 72/93 in nasl.
Naša spletna stran uporablja NUJNO POTREBNE piškotke.
Poznamo več vst piškotkov:
1. Nujno potrebne
2. Analitične
3. Funkcionalne
4. Oglaševalske